ETUSIVU JÄSENEKSI AJANKOHTAISTA KARTING RATA KILPAILUT KULJETTAJAT YHTEYSTIEDOT |
Kartingista harrastuksenaTässä aktiiviharrastajan näkemys lajista. Kartingia voi harrastaa sekä maalla että kaupungissa. Lajin aloiitaminen vaatii liki kaikissa tapauksissa lapsen vanhemman jonkinasteisen innostuksen. Aikaa harrastus vie huomattavan määrän; ei pelkästään liikkumisineen sekä ajamiseen, vaan myös kaluston huoltamiseen. Vanhempien sitoutuminen toimintaan on edellytys, koska junioreiden moottorit vaativat ulkopuolisen käynnistäjän. Poikkeuksen taasen muodostaa muodostaa aikuisharrastaminen!!! Huvikseen ajellessaan kustannukset ovat rajallisia. Hankinnasta kertaluonteisesti tai kertaluonteisesti auton vuokrasta. Aina kuitenkin polttoaineista. Aktiivisempi innostuminen johtaa ainakin oman ajokin hankintaan ja kypärän sekä mahdollisesti ajopuvun hankintaan. Kipinä saattaa johtaa vielä kilpailun kautta muodostuneisiin kustannuksiin, joista mainttakoon kilpailulisenssi sekä kilpailuun ilmottautumiskulut. Lisenssin hinta on parinkymmenen euron luokkaa, kilpailuun ilmottautuminen noin kolmenkymmenen euron hintaista. Polttoainetta kuluu sen verran kun jaksaa ajaa, mutta kuluja muodostuu ulosajojen myötä sekä kuluvien osien kautta. Harrastuksen hinta on tällaisena ihan siedettävä, mutta lähdettäessä mukaan kaikenlaiseen varustekilpailuun ei rahanmenolla ole rajoja. Edullisestikkin voi pärjätä myös tässä lajissa, koska harjoittelulla on suuri merkitys. Ajokin hankintaa harkittaessa tulee miettiä käyttötarkoitusta. Uusi vaiko käytetty? Autojen hinnat on moottoreineen uusien kohdalla noin 2500 euroa ja ylöspäin riippuen luokasta. Käytettyjen hinnat osapuilleen puolet edellämainitusta. Mikäli aikoo kilpailla tosissaan ei paria vuotta vanhempaa runkoa kannata juurikaan ostaa. Harrastamiseen nuo iäkkäämmät soveltuvat erinomaisesti. Jonkin verran tulee olla kädentaitoa, koska ruuvattavaa riittää vaikkakin ajokki olisi uusikin. Tutustuminen lajia harrastaviin ennen oman auton ostoa saattaa säästää rahaa. Monakon FK radalla on mahdollisuus koeajaa seuran hallussa olevaa kalustoa, mikäli aihe kiinnostaa. Karting SM-tasollaHarrastaa on mahdollista vielä tälläkin tasolla, mutta menestys on monesti suoraan suhteessa panostukseen. Mikäli on haluja kärkeen, on ajotunteja ja kilometrejä ajettava paljon. Kokemusta on myös haettava ajokkiin sekä ratoihin. Mikäli kyseessä on Yamaha / KF kokoiset moottorit on myös rengas-ja polttoainekulut suurempia. Näissä luokissa myös auton runko on vaihdettava useammin. Karting-harrastuksen hinnakkuudesta on vaikea antaa nopeaa ja yksiselitteistä vastausta. Matkoineen ja harjoittelupäivineen aikaa kuluu paljon ja kaikkihan on loppupelissä kiinni omista arvoista ja arvostuksista. Lajin parissa tulee ainakin junioriväen kanssa vietettyä aikaa. MaailmallaMikäli päättää lähteä maailmalle ajelemaan voi sanoa hyvästit harrastamiselle. Tämä on taso, jossa ajetaan vain tosissaan. Matkoihin ei mene enää vain rahaa, vaan myös aikaa. Kilpailuihin ilmottautumiset maksavat huomattavasti enemmän kuin kotimaassa. Tämän lisäksi matkustaminen vie oman osansa niin rahasta kuin ajasta, koska kilpailupaikalle tulee saapua hyvissä ajoin ennen kilpailua. Yksittäiset lahjakkuudet saatetaan harvoissa tapauksissa pyytää ajamaan talliin, muut saavat maksaa tallipaikasta. Tallipaikan maksaa tapauksesta riippuen 3-10 tuhatta euroa kilpailulta.
|